En dag på jobbet,
dök jag på dessa fordon mitt i skogen vid några gamla byggnader. Den militära lastbilen/mobilkranen såg ut att vara i körbart skick. De andra fordonen kändes mer som objekt. Kul att se i alla fall.
Inkallelse för fordon 2018
Din bil kan komma att tvångsköpas av militären! Detta gäller framför allt lastbilar och andra nyttofordon. Nu börjar försvarsmakten skicka ut inkallelser för civila fordon. I händelse av höjd beredskap, krigsfara eller krig kan din bil komma att tvångsköpas av militären. Att försvaret rekvirerar civila fordon att ha i beredskap är inget nytt, men sedan totalförsvaret lades i malpåse har de så kallade uttagningsbeskeden uteblivit, tills nu! Nu börjar försvarsmakten återigen skicka ut uttagningsbesked för civila fordon med start efter julen 2017.
Försvarsmakten kan besluta att ett fordon behövs enligt förordningen (1992:391) om uttagning av egendom för totalförsvarets behov.
Uttagningsbesluten gäller 3 år åt gången och kan inte överklagas!
Ammunitionslastbil 806
Amb 806 användes av flygvapnet för transport av bomber från förråd till flygplanens klargöringsplats! Vanligast var transporter av 500 och 600 kg bomber till Lansen-planen. Denna lastbil har tjänstgjort på F2 och har troligen haft andra uppdrag än att lasta bomber, då detta är en årsmodell anno 1962! Och som vi vet lades Kungliga Roslagens Flygflottilj (F2 Hägernäs) ned 1949 då annan militär verksamhet tog över förläggningen! F2 var dessutom en marinflygflottilj som verkade inom flygvapnet. Radar- och signalspaning sköttes t.ex. från Hägernäs och det var härifrån Catalinan (TP 47) sköts ner 1952 av ett ryskt MIG-15-plan över internationellt vatten. Catalinan letade efter det försvunna svenska DC-3:an (DC-3A-360 Skytrain) som utfört signalspaning ute på Östersjön. Amb 806 har en 6-cylindrig toppventilmotor på 115 hk vid 3000r/m. Maxlasten ligger på 3.220 kg och en totalvikt på 9-500 kg. Den sköttes av två personer. Volvos benämning på Amb 806 är-VOLVO L 37003 1962.
När jag får tid tillbringar jag tid i garaget där en CF-kärra (Civilförsvaret) byggts om till ett militärt Tranellsläp 301 MT.
Vagnen i fråga är ett Tranell- släp från 1967 som kommer i från Noble Farms vid Benstocken, Arlanda.
Släpet bär spår efter branden som ödelade gården efter en anlagd brand – kommer dock inte ihåg vilket år detta hände.
Totalvikt 900 kg
Lastvikt 640 kg och tjänstevikt 260 kg.
Från Civilförsvarets orange till försvarets olivgröna 325 färg.
Lite färg och Tranellsläpet är färdigt!
Micke B kom på besök och hälsade på AN-2an med sin Willys CJ 3 B 1954
Spännande bilar
Ibland älskar vår ordförande sitt jobb lite mer än vanligt!
I juni 2015 fick hantillfälle att kika på lite roliga fordon när han var ute på jobb.
Bara att få se 2 Volvo TPV 1945:or på samma gång var en extra kick!
En TPV under renovering och en körbar, underbart.
Fordonen finns någonstans i Sigtuna Kommun men fråga inte var för det är…!
En Willys M 38 1952 som från början varigt stationerad på en amerikansk flygbas i England, då blåmålad. Sedan har den blivit omlackerad i gul färg (typ f.d. LFV). Okänt om Willyn har varit stationerad på något svenskt flygfält men den har efter att blivit omlackerad i brandkårsrött tjänstgjort i Räddningskåren i Sverige.
Fick info om vilken brandstation det var men … kommer inte ihåg!
Där fanns även en GMC CCKW 1945 och en International M 9A1 1942.
Ammunitionslastbil 806
Amb 806 användes av flygvapnet för transport av bomber från förråd till flygplanens klargöringsplats! Vanligast var transporter av 500 och 600 kg bomber till Lansen-planen. Denna lastbil har tjänstgjort på F2 och har troligen haft andra uppdrag än att lasta bomber, då detta är en årsmodell anno 1962! Och som vi vet lades Kungliga Roslagens Flygflottilj (F2 Hägernäs) ned 1949 då annan militär verksamhet tog över förläggningen! F2 var dessutom en marinflygflottilj som verkade inom flygvapnet. Radar- och signalspaning sköttes t.ex. från Hägernäs och det var härifrån Catalinan (TP 47) sköts ner 1952 av ett ryskt MIG-15-plan över internationellt vatten. Catalinan letade efter det försvunna svenska DC-3:an (DC-3A-360 Skytrain) som utfört signalspaning ute på Östersjön. Amb 806 har en 6-cylindrig toppventilmotor på 115 hk vid 3000r/m. Maxlasten ligger på 3.220 kg och en totalvikt på 9-500 kg. Den sköttes av två personer. Volvos benämning på Amb 806 är-VOLVO L 37003 1962.
Bandvagn från kalla-kriget
Återigen är det mitt jobb som gör att jag får se en av alla dessa kalla-krigets fordon i verkligheten.
Bandvagn 206 eller? Rätta mig om jag har fel – är lite dålig på dessa fordon!
(Har själv åkt många turer i dessa fordon men inte kommer man ihåg alla namn och beteckningar.) Du som kommer ihåg – hör gärna av dig till FMB. För min del var det mest vita BLIXTEN bakom Bandvagnen.
Men OK. Förr eller senare ska jag berätta vad som hände när vår bandvagn gick igenom isen vid en övning i Kallax.
Hägglunds Bandvagn 206 (Bv 206) som ersatte Bv 202 togs fram 1974 och kom i drift hos armén 1979 då man beställde 3.500 vagnar av Hägglunds.
Bv 206 har plats för en förare och 16 soldater.
Vagnen har tillverkats i femtiotal olika varianter, både militära och civila.
Idag finns inte så många kvar då försvaret har skrotat de flesta vagnarna, men en del finns än idag i drift hos Hemvärnet och i Räddningstjänsten.
Och tack o lov finns en del Bv 206 bevarade i privat ego.